UDSTILLING: Verdens Rum

VERDENS RUM

Udstilling i Foyeren på Godsbanen, af billedkunstner KAMILLA JØRGENSEN 1. – 27. juni 2018

Kamilla Jørgensen tog inden hun blev billedkunstner, en bachelorgrad i Litteraturvidenskab fra Københavns Universitet, og endnu før hun i 2017 dimitterede fra Aarhus Kunstakademi, gjorde hun sig bemærket med sine billedkunstneriske fortolkninger og transformationer af eksisterende litterære værker. Hun opererer i et skævt, stramt og særegent, visuelt formsprog, der betjener sig af film, digitale medier, objekter, billeder og installatoriske greb. Gennem værkernes transformerende karakter lykkes det hende at fravriste originalværkerne nye betydninger og derigennem ’rokke’ ved vores forestillinger om, hvad kunst og litteratur er for nogle størrelser, og hvordan de kan mødes og befrugte hinanden i en form for ’udvidet mental og fysisk tilstand’.

Mange kunstinteresserede århusianere husker sikkert Kamilla Jørgensens debut på Kunstnernes Påskeudstilling i 2016. Her deltog hun med værket Salmer, der bestod af den danske salmebogs 791 sange, hver eneste rullet med tobak som cigaretter og installeret omhyggeligt i 39 små salmebogscontainere på en hylde i udstillingen. Værket afstedkom en invitation til det kommende års SPRING-udstilling, hvorfor hun året efter, bl.a. viste sin version af Inger Christensens sonetkrans, Sommerfugledalen, ord for ord sat på nåle som sommerfugle i en samling. Den overbevisende lille værksamling på SPRING, gjorde på trods af værkernes konceptuelle afsæt, indtryk på de besøgende, og med deres præcise fysiske tilstedeværelse sikrede de Kamilla Jørgensen årets Publikumspris.

Kamilla Jørgensen har lige siden udvidet sine undersøgelser af litteraturens og den fysiske bogs muligheder for at udfolde sig i nye og hidtil usete formater, og hun leger stadig intelligent med oversættelser, ordenes betydninger og associationer. Forestil dig f.eks. et hulrum udskåret i Virginia Woolfs A Room of One’s Own til opbevaring af bittesmå personlige hverdagsting, et pudebetræk korsstingsbroderet af kvindehår og fyldt med krøllede bogsider, der referencer til Leonora Christinas selvbiografi Jammers Minde eller ’volden’, når teksten på en side i Sven Lindqvist Udryd de Sataner, af kunstneren er brændt væk med en cigaret. Disse håndgribelige fysiske indgreb leger med ordenes betydninger og bogstaveliggør dem på underfundige og øjenåbnende faconer.

Verden findes ikke på kortet var Kamilla Jørgensens første større soloudstilling, sidste år i Vandrehallen på Hillerød Bibliotek. Titlen henviste til en antologi redigeret af Pedro Carmona-Alvarez og Gunnar Wærness med digte fra hele verden. På udstillingen præsenteredes bl.a. bogens hvide, tomme fortsatsblad i glas og ramme. Forsatserne spiller fortsat en rolle i nye værker, som kan ses på nærværende udstilling. Her præsenterer Kamilla Jørgensen en række forskelligartede værker, der igen minder om, at litteraturen har sine egne landskaber og rum, der næppe ville være håndgribelige eller mulige at kortlægge eller få øje på, hvis ikke netop denne kunstner havde et helt særligt blik derfor.


VERDENS RUM handler, som også tidligere udstillinger af Kamilla Jørgensen, om litteraturen og dens ’rum’: Det immaterielle såvel som det fysiske; papiret, den todimensionelle ’beholder’ som stiller litteraturen til skue. Udstillingen bearbejder naturligvis også det tredimensionelle rum: bogen, hvor højde, bredde og dybde kombineres til de forskelligartede bogformater, som litteratur opbevares i, og anskueliggør mulige forskydninger i vores hjerner og ud i det fysiske udstillingsrum.

Udstillingen er produceret af LiteratureXchange i samarbejde med Project Art Writing med støtte fra Statens Kunstfond, Aarhus Kommune, Godsbanen, Spiselauget og Aarhus Litteraturcenter.

kamillajoergensen.dkensumaffakta

Tekst af Trine Rytter Andersen