Hassan Preisler i Kakofoni

Tirsdag 22. april 2014
Kl. 20:00
Entré: 40 kr
Arrangør: Kakofoni
Kommabar, bygning 1485, lokale 137
Jens Chr. Skous Vej 7
8000 Aarhus N

Du har måske genkendt romanens gule forside med personen iklædt farverigt tøj og en paraply i hånden og undret dig over, hvor du har set den før? Måske har du læst titlen og tænkt, at den vækker genklang? Det kan meget vel være. Romanen er Hassan Preislers Brun Mands Byrde, der på kontroversiel vis leger med de litterære traditioner, idet den på forsiden iscenesætter både Helen Bannermans Lille Sorte Sambo fra 1899 og Rudyard Kiplings imperialistiske digt Hvid mands byrde fra selvsamme år.

Vi har den store glæde i Kakofoni at kunne præsentere et af Danmarks nye store, litterære talenter, Hassan Preisler, akkompagneret af den københavnske musiker Caspar Nørgaard. Vi garanterer for en interessant aften, hvor musik og litteratur mødes i en spændende konstellation. Der vil være mulighed for at købe øl og vand samt kaffe og kage i baren. Vi glæder os til at se jer!

Den dansk-pakistanske Hassan Preisler er uddannet skuespiller i 1999. Han debuterede som forfatter med netop denne roman i sommeren 2013, og den er efterfølgende blevet nomineret til DR’s romanpris i 2014. Romanen er hæsblæsende, højtråbende, temperamentsfuld, men samtidig reflekterende. Romanen brager derudaf i et højt tempo, hvor den ene side tager den næste i en strøm af historier om Hassans ungdomudskejelser, hans erhverv og hans slægtshistorier. Brun Mands Byrde er dermed en roman, der tidstypisk leger med den selvbiografiske genre. Romanen handler nemlig om den hyperglobaliserede Hassan Preisler, der det ene øjeblik befinder sig i Tel Aviv, det næste på Møn til påskefrokost. Han må bestandigt veksle imellem identiteter, for at passe ind i de mange kulturer han hver dag skal jonglere imellem. Hos Farfar Bashirs i Lahore spiser han lammenyrer i løgsalat, imens han på datterens skole på Østerbro spiser økologiske småkager og konverserer høfligt. Hassan er her og der og alle vegne, men uanset hvor meget han forsøger at høre hjemme de steder, han befinder sig, oplever han aldrig at føle sig helt hjemme. Rødderne er mange, men de faste ståsteder få. Romanen skildrer på kontroversiel og bombastisk vis mødet mellem ”os og ”dem” i en samfundssatirisk tone, der efterlader læseren med et eftertænksomt og brødebetynget smil på læben.